onsdag 31 juli 2013

Sydda vimplar. Ute eller inne?

 Idag när jag skulle blogga fick jag bokstavligen damma av min laptop. Alldeles bortglömd och dammig. Stackars lilla datorn. Men det kanske var skönt för honom med lite sommarlov. För på resten av året brukar han få jobba ganska mycket hårdare.
Jag blåste bort dammet från laptopen, som Indiana Jones hade gjort på en bok som han hittat långt ner i en gammal bortglömd pyramid. Och för er som inte vet vem Indiana Jones är....jag blåste bort dammet från laptopen, som Harry Potter hade gjort på en gammal bok om svartmagi, som han hittat längst in i den låsta delen av biblioteket på Hogwarts.
Något annat som också varit bortglömt och dammigt är min symaskin. Men jag fick för mig att jag ville ha en sydd vimpel till vår altan...så då fick den se dagens ljus igen. Tygerna är från Panduro. Härliga tyger som man blir glad i magen av.
 Min första tanke var att vimpeln skulle hänga på räcket på soldäcket utanför altanen. För att mysa till det lite där ute. Men innan jag spikade i upphängningsspikar där ute provhängde jag vimpeln inne på altanen. Och det blev ju också himla trevligt.
Så nu är frågan. Sydda vimplar inne? Sydda vimplar ute? Växla mellan ute och inne? Kanske att Erica måste sy en vimpel till?

Och idag såg jag de första gässen flyga i ett stort V, glatt kvackandes söderut. Vår björk på tomten fäller gula blad. Om 5 veckor är det september. Jag har lite lätt höstpanik här. Är verkligen inte sugen på att sommaren ska ta slut.
Men ändå så är det något i mig drar mot hösten..... jag börjat bli sugen på att virka mössor igen. Klämde på ulligt garn i garnaffären sist jag var där. Jag längtar lite efter alla mysiga tvprogram. Och fast jag knappt vågar säga det högt, så sökte jag på christmas på pinterest häromdagen.

Men än har vi många goa sommardagar framför oss då jag kan ligga på min altan och titta på min nya vimpel. Alternativt sitta ute på soldäcket och titta på min nya vimpel. Eller båda. Växelvis.

Och för er som trodde att rubriken innebar en fråga om vimplar som inredningsfenomen är ute eller inne, till er kan jag säga följande: Vimplar är fortfarande inne. Iallafall enligt mig. För jag har precis gjort en.

14 kommentarer:

Millas hem sa...

Hahaha! Har aldrig tänkt på min laptop som en "honom". Intressant...Hm.."damma av, sätta på"=))
Får nog fundera på det. Kanske är det hen nu!=) Eller är den diskussionen helt nerlagd? Hursomhelst är dina vimplar skitsnygga och helt klart inne!!=)

Kram Camilla

Tyg och otyg sa...

Jag tror att du måste sy en till faktiskt. Eller så hänger du den inne, och nästa sommar, när du tröttnat på att se den, så hänger du den på utsidan och syr en ny till insidan. Skulle gissa att den kommer att bli ganska solblekt av att hänga på utsidan, så det är kanske bättre att den får börja inne och sedan flytta ut, än tvärtom. :)

Fröken Fräken sa...

Jag säger ju bara att Harry Potter inte har en chans mot de riktiga magiska äventyren, alltså de om landet Narnia! Men Indiana Jones går också bra. :-D

Klart du behöver sy en vimpel till att hänga där ute på altanen. Den kan ju inte få försmäkta alldeles själv utan vimpel, det kan ju inte vara rättvist.

Vavavavava? September om fem veckor? Jag kräver en omräkning.

vardagsbetraktelser sa...

Tjusiga! Men jag tycker du ska ha dina vimplar inne. För om du inte har det så är de ju ute, och du sa ju precis att det var inne med vimplar. ;-) (skrattar åt mig själv)

Photo by Maria sa...

Du får nog ta tag i symaskinen igen innan den behöver dammas av igen och sätta igång och sy en vimpel till.. Den var kanonsnygg både ute och inne =)

Kram Mia

Anonym sa...

Hej!

Ville bara säga att din blogg är den bästa jag vet. Sluta aldrig blogga. kramar från fru P

Emilia sa...

Jag var helt inne på att tala om att vimplar aldrig mer är ute, men det visste du ju redan ;) Fina!

Anonym sa...

Haha du är bara för skön! Bra att du är tillbaka så jag få le lite!

/Maria

Linda, Siggelina sa...

Kan vimplar någonsin vara ute? För mig var frågan uppenbar, inomhus eller utomhus. Ärligt talat tror jag du får lov att sy en omgång till!

Karin sa...

Vimplarna är väldigt snygga, oavsett var de hänger, gillade tygerna. Ha det bra i solen Karin

Maria sa...

Härligt med vimplar. Klart de är inne ett tag till. I alla fall tills jag också virkat eller sytt några ;)
Lämnar en rad här för att jag virkat en döskallesjal enligt ditt recept och nu bloggat den också. Du hittar den här om du vill kika http://www.familjenlinden.se/wp/?p=4009
Ha det gott!

lopplisa sa...

Hej! Mysiga vilket som! Både ute och inne. Du kan ju kanske sy en i vaxduk för utomhusbruk. Inbillar mej att vaxduk inte solbleks..

Finaste Stina sa...

Du har en sån himla härlig blogg! Jag har läst den i över ett år nu och jag gillar den skarpt. Du skriver finurligt och lägger upp många fina bilder. Tummen upp för bra bloggläsning!

Mamma Mia sa...

Mysig blogg du har! Jag har oxå tänkt att sy vimpel till vårt ute rum. Mina Tilda tyger har jag gjort "sovkorvar" och täcken av så men jag funderar på att göra röd och vit rutiga, då passar den till jul oxå.

Hälsningar Mamma Mia